10 Daagse flottielje

Donderdag 21 mei t/m vrijdag 29 mei. Thema “Oost – West”

Donderdagmorgen vertrekken we voor 10 dagen Waddenplezier vanuit Oostmahorn richting de sluis van Lauwersoog. In tegenstelling tot andere jaren waarbij we uit de sluis vrijwel altijd rechtsaf gingen om naar het Duitse Wad te varen bestaat er dit jaar ook de kans dat we in plaats daarvan linksaf slaan om West te koersen. Afgelopen jaar hebben we gemerkt dat een vast omschreven doel als het “Duitse Wad” niet altijd haalbaar is als het weer en dan vooral de wind tegenstaat. Oost – West laat ons meer vrijheid om lekker te kunnen zeilen en ons daar te laten brengen waar de wind waait.

Uiteraard begint de tocht weer op woensdagavond om met elkaar te eten, kennis te maken en bij te praten en last but not least alvast de tocht te bespreken. Tijdens de maaltijd is er een palaver waarin we met elkaar vast stellen welke richting het wordt, wat haalbaar is en wat niet. Dit alles hangt sterk af van het weer, de windkracht en windrichting.

Onze voorkeur gaat nog steeds wel uit naar het Duitse Wad vanwege de vele mogelijkheden op de eilanden, de vaste wal en daartussen. We laten ons verrassen door wat zich aandient en spelen met plezier in op de mogelijkheden en onmogelijkheden. De puzzel van wind, tij, tijd en mogelijke andere zaken mag soms een hersenkraker zijn maar is tegelijkertijd ook een mooie uitdaging.

Tijdens de tocht gebruiken we de avondmaaltijd gezamenlijk en we nemen dan ook voldoende proviand mee om royaal te kunnen overleven op het Wad terwijl we misschien drooggevallen zijn, voor anker liggen of  aan een lijntje in een haven liggen. Zeilen (varen) en gezelligheid gaan hand in hand deze dagen.

Note

De maximale diepgang voor deelnemende schepen is 1 meter.

Van West naar Oost wordt het Wad steeds ondieper. Bij Texel en Terschelling is het water diep terwijl de Deense Wadden volledig droog vallen. Het Duitse Wad is daardoor ook een stuk ondieper dan het Nederlandse Wad en dat betekent dat er minder tijd is om van de ene plek naar de andere te varen omdat de wantijen “droger” vallen. Dat is een beperking die maakt dat er meer tijd nodig is om een uitgebreidere tocht te kunnen organiseren. Het ondiepere Duitse Wad maakt ook dat er alleen schepen meekunnen met beperkte diepgang. De tijdsvensters om de wantijen over te komen worden anders erg krap en ook in een aantal havens zijn de mogelijkheden beperkt qua diepgang.

Als er vragen zijn neem dan gerust contact met ons op middels het contactformulier.